Til den første generalforsamling under det nye navn, Herning Ny Teater, blev den nye vision fremlagt af bestyrelsen og gav et indblik bag facaden. Men flere kommunalpolitikere udviser kritik over for den nye kunstneriske profil.
Af Sebastian B. Sanganee, Mathias Kearney, Rasmus Raffnsøe Jacobsen
Spørger man Kirsten Kronborg, byrådsmedlem for SF, om hun efter generalforsamlingen i går, føler sig mere sikker på den vej Herning Ny Teater gerne vil gå, er svaret entydigt:
“Nej.”
Hun mener, at man stadig skal huske at respektere de traditioner og værdier, som følger med det at have et egnsteater:
“Det plejede jo at være folk, der øvede i Herning, som optrådte i Herning, nu øver de i København og kommer til Herning for at optræde,” forklarer Kirsten Kronborg.
Ifølge hende, plejede det ofte at være teaterstykker om samfundspolitiske emner med et “twist”, der blev vist på de skrå brædder, i stedet for de populære og mangfoldige tiltag Herning Ny Teater bringer.
“Hvad er meningen, hvis det er et show, man kan se alle steder?,” spørger Kirsten Kronborg.
Partifælle og byrådsmedlem Michael Thomsen deler hendes bekymringer:
“Jeg er bange for, at det bliver for mainstream,” udtaler han.
Dertil understreger Michael Thomsen, at de kan tage fejl på sigt. Han giver heller ikke Herning Ny Teater skylden, men i stedet den politiske beslutning om, at teatret havde brug for et “turn around”, som blev besluttet tilbage i marts, der gør, hvilket gør, at Herning Ny Teater skal tænke i ny baner for at kunne sælge billetter og tjene penge.
“Vi er stadig det samme teater”
Teaterdirektør Michael Asmussen er uforstående overfor kritikken og hæfter sig ved, at det går virkelig godt for Herning Ny Teater og at det ikke nødvendigvis er negativt at teatret er populært:
“Egnsteater må gerne være for de mange, det er en forkvaklet tanke, at egnsteater skal være noget sært og skævt med en død hest på scenen,” forklarer Michael Asmussen og forsætter:
“Det eneste krav er at det skal være professionelt teater og hvad vi sætter på scenen, er helt op til os.”
Teaterdirektøren er tilhænger af fornyelse, men anerkender at teatret står på skuldrene af det gamle teamteater.
“Tiden ændrer sig, og jeg synes det er vigtigt, at man tør rive plasteret af og følge med,” mener Michael Asmussen
Teaterdirektøren Michael Asmussen har forståelse for, at man er tilhænger af, hvordan teatret var engang, men fortæller samtidig, at det en gang imellem er nødvendigt “at ryste posen, prøve noget nyt og det passede rigtig fint med det nye navn her og den nye ombygning.”
“Vi er stadig Danmarks ældste egnsteater, selvom vi nu hedder noget andet. Vi er stadig det samme teater, og vi har i øvrigt ikke nogen, der øver i Aarhus,” forsikrer Michael Asmussen.